sábado, 14 de abril de 2007

Afegit a l'entrada anterior (com si no fos prou llarga ;-)

Doncs, vaig fer el primer “post” sense haver llegit les instruccions. Com que sóc d’una societat molt “luterana” (vol dir – amb una necessitat gran de cumplir, de seguir les normes, moral de treball molt (massa) alt) – ara afegeixo una mica més.

Experiència d’aprenent

He sigut totalment escolaritzada en suec a l’escola reglada (també donaven les explicacions de anglès, francès i castellà en suec). Del que més em recordo de l’alfabetització és dels deures de ortografia (i la ortografia sueca és bastant complicada) – a mi m’agradava! No sé si per això sempre he tingut facilitat per la ortografia, o si de alguna manera en tenia una certa facilitat innata i per això m’agradava... (també tinc i he tingut força facilitat amb la ortografia anglesa) Les idiomes meves per tant son aquestes. l’anglès, francès i castellà.

En gran part he après el català fora del ensenyament formal. He fet un curs, durant un parell o tres de mesos (durant el meu primer any a Catalunya) – era un nivell massa elevat per mi llavors, però abans havia provat d’anar a un curs organitzat per la UB (per els estudiants no catalanoparlants) i era d’un nivell tan baix (“en plan” – Hola, em dic Monica i sóc de Suècia – totes les classes.) que el vaig deixar per frustració – ja que volia aprendre de debò... Llavors, per mi funcionava millor un nivell massa elevat, i vaig aprendre molt (el que queda realment molt pendent són els pronoms febles, que llavors no era capaç de assimilar). El que vaig fer amb el català va ser – començar a parlar. I, insistint que els amic no deixessin de parlar català estant jo present, i sentir molt la radio i la tele. Al cap d’un any de viure aquí, ja parlava. Als dos anys, parlava més o menys bé, i ara, desprès de cinc anys aquí fins i tot escric (malgrat que això el faig bastant malament, ho sento!). El vocabulari l’he après només registrant. El que és una mica curiós és que no he llegit tant (forma de mantenir l’anglès per exemple, llegir llibres malgrat que siguin només policíaques o “chic-lit”, “llegir per llegir”) – llegeixo el diari, o altres texts així, però llibres en català he llegit ben pocs.

El pitjor professor – el de suec i anglès al batxillerat. Un home cansat d’ensenyar, sense interès de nosaltres, i fent-ho mecànicament (però, malgrat això em recordo de moltes coses que va ensenyar...)

El millor professor – Ingmar Söhrman, de castellà a la universitat. Increïblement intel·ligent, amb uns coneixements realment impressionants, i amb unes ganes de transmetre el que sabia.

5 comentarios:

Professor Falken dijo...

Mare de deu!! Jo ja tendeixo a tenir una gran enveja dels meus companys de classe, la majoria estudiants de Traducció, però després de llegir la teva evolució lingüística em quedo totalment convençut que cada un neix amb unes habilitats diferents, i realment les llengües són lo teu. ;-)

Unknown dijo...

A mi em va passar igual a l'hora d'aprendre català...les classes que es fan a la universitat (tant a les altres com a la nostra mateixa) tenen un nivell...-A com a poc i et trobes que no aprens gaire de nou després de les quatre primeres setmanes.

Sergio dijo...

Fas ben fet de continuar en contacte amb les teves segones llengües, ja sigui llegint, escoltant la ràdio, fent-les servir quan viatges... És increïble com es poden rovellar tan ràpidament!

Àlex Fernàndez Bourdiol dijo...

Quina gràcia! Un suec que viu a la meva ciutat!

Monica dijo...

Francesc - he de fer un aclariment, no parlo francès, em referia que eren les idiomes ensenyades a la escola.... (no soc tan bona com podia haver sigut en idiomes...)

Viktor - el que realment em sorprenia era que fos la UB que organitzes el curs - i que era TAN bàsic. I tots eren castellanoparlants menys jo, llavors, realment, de idioma romànica a idioma romànica ha de haver formes d'aprofitar i ensenyar de forma més eficaç, o què¿ (a veure si en Daniel ens ensenya sobre aquest punt...)

Sergio - si quelcom fa 6 anys m'hagera dit que el meu anglès aniria en retrocés, no l'haguera cregut... Però, 5 anys aquí ha demostrat que sí...

Alex - hi som molts! (per dir-te, cada dimarts hi venen 12 sueques a casa meva i tenim assaig de cant, tenim una coral amb noies sueques! Sergio va vindre al concert que feiem a octubre....
http://casajunyent.blogspot.com/search/label/Concert%2FKonsert%20CORALLERNA